Doorgaan naar hoofdcontent

De nieuwe wereld orde komt er aan. De diploma's van nu zijn waardeloos.

Je kunt het over de toegevoegde waarde van onderwijs hebben. Maar dat steeds meer onderwijs niet steeds meer waarde toevoegt kan iedereen op z'n klompen aanvoelen.

Tot nu toe leek het dat meer onderwijs meer waarde toevoegde door steeds meer mensen aan het werk te houden in de tertiaire sector. Zowel laag betaald (met lage opleiding) als hoog betaald (met hoge opleiding).
Dat kon doordat we steeds meer echt werk in lagelonenlanden konden laten doen (betaalde slavernij). Die tijd is voorbij aan het gaan. Dat er een keer een einde aan zou komen was altijd al duidelijk, maar door sars-cov-2 is er een (in ieder geval tijdelijke) versnelling opgetreden in dit proces.
Gelijkertijd blijkt steeds duidelijker dat onze overheidssystemen en de dingen die daar mee samenhangen niet meer passen op de organisatie van de moderne mens. De natiestaat is achterhaald; het geldsysteem werkt niet meer goed; de handelsorganisaties werken niet meer goed; enz. En de ideologieën die dachten een oplossing te bieden (communisme; socialisme; nationalisme) hebben bewezen dat ze in werkelijkheid geen oplossingen hebben maar nieuwe problemen veroorzaken.
Ondertussen is de mensheid als geheel een organisme wat zich niet laat stoppen. Een natuurkracht die altijd weer een nieuwe weg vindt om te overleven op dit ruimteschip.

Het sprookje is voorbij. Het sprookje van de tertiaire samenleving. We blijven een onderdeel van de biosfeer. We moeten eten, drinken, slapen en voortplanten. Om dat te kunnen moeten we arbeid leveren. We hebben er belang bij om dat zo efficiënt mogelijk te doen. En dat betekent niet het aan een ander (aan de ander kant van de wereld) overlaten, maar het zelf doen en (zo dicht bij mogelijk) in de buurt organiseren.

Dit vraagt om ander onderwijs. Toegevoegde waarde onderwijs. Onderwijs wat de gereedschappen biedt aan de individu om zo efficiënt mogelijk een bijdrage te leveren aan de directe omgeving.

De diploma's van nu zijn mooi voor tertiaire bezigheidstherapie. Maar die tijd is voorbij aan het gaan. De tijd van toegevoegde waarde certificaten komt er aan!
Leerling, gezel, meester. .. ...

Vaarwel diploma's van nu.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dodenherdenking en bevrijdingsdag, een Ringstad perspectief.

De menselijke zoektocht naar een samenleving zonder excessen is zo oud als de landbouw en veeteelt. De bijbel staat vol met verhalen over waar het mis ging en waardoor men dacht dat dit kwam. Als het mis gaat is dit steeds weer een collectieve frustratie. De wereldoorlogen die op en vanuit het Europese continent hebben plaats gevonden zijn de meest recente voorbeelden hiervan. Als de bijbel en koran herschreven zouden worden zouden er zeker verhalen over en uit deze oorlogen in worden opgenomen. Al onderzoekende raak ik er steeds meer van overtuigd dat de renaissance de oorsprong van de oorlogen is geweest. Ook van de Napoleontische. De renaissance als vooruitgangsimpuls in combinatie met de resten van feodale stelsels in Europa is een giftige mix gebleken. Steeds nieuwe vindingen en sprongen in de vooruitgang leverde wisselende vorstenhuizen en hun steden voorsprongen op en machtsposities in de wereld. Eerst de Portugese, toen de Spanjaarden, Hollanders en ten slotte de Engelsen.

Deugen deugt niet en daarom 'wetenschap' ook niet

Deugen, ofwel het "Mensen die niet denken en doen zoals wij zijn slecht" syndroom. Het ontbreekt aan de kracht van durven te onderkennen dat je mogelijk in de verkeerde gewoontes gelooft. Twijfelen en onderzoeken is juist de kiem van vooruitgang. En van na onderzoek enige mate van zekerheid te hebben over bepaalde zaken. Althans zolang nieuwe inzichten de oude wetenschap niet hebben ingehaald. (omdat er iemand aan twijfelde en nieuw onderzoek naar heeft gedaan) Dit geld niet alleen voor conservatieve gelovigen, maar ook voor progressieve gelovigen. Dat komt (volgens mij) door het proces van geloven. Geloven is volgens mij het parkeren van je eigen onvermogen om alles te begrijpen en te weten buiten jezelf. Racisme en discriminatie deugen niet. Ze deugen niet omdat ze deur naar dat het mogelijk ook anders kan, dicht gooien. Vervolgens jezelf een deugmens vinden, omdat je racisme en discriminatie slecht vindt, sluit meteen de mogelijke positieve kanten van racisme en discrimina