Doorgaan naar hoofdcontent

BTW simpel en beter

De politiek slaagt er steeds weer in, via de compromissen molen, wetgeving te laten verzanden in onuitvoerbare gedrochten. In de plaats van iets terug te sturen naar de tekentafel met aangepaste eisen, plakt steeds weer regeltjes en uitzonderingen aan oude wetten. Met als gevolg gedrochten.

De BTW wet kan beter. Met twee simpele regels:
  1. BTW kan nooit terug worden gevorderd en zit op elke betaling.
  2. De BTW is 6%. (of minder :-)

Het gevolg voor de prijs

BTW wordt bij iedere verhandeling 6% meer.
Dus over werk is het altijd 6%. Maar op bij voorbeeld worteltjes direct van de boer 6%. Maar in de groente winkel 6% over het bedrag direct van de boer. Waar dus al 6% op zat. Dat is dus 1,06 * 1,06 = 1,12 x over de netto prijs van de boer dus 12% en 6% over de marge van de groenteman.
Op een blikje worteltjes bij de groenteman zit dus 1,06 * 1,06 * 1,06 = 1,19 dus 19% BTW ten opzichte van de netto prijs bij de boer. Bij vier maal verhandelen is het 26% en bij vijf maal 33%.
Dus veelal hetzelfde als nu het geval is.

Het gevolg voor de belastingdienst

Geen (onnodig) administratief gedoe meer. Altijd op elke factuur 6%.

Het gevolg voor de ondernemer.

Geen (onnodig) administratief gedoe meer. Altijd op elke factuur 6%.

Het gevolg voor de inkomsten van de overheid? Ik weet het niet en heb de data niet om het uit te kunnen rekenen. Maar omdat de percentages veelal hetzelfde blijven als nu het geval is, zal het niet veel afwijken van de huidige BTW inkomsten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dodenherdenking en bevrijdingsdag, een Ringstad perspectief.

De menselijke zoektocht naar een samenleving zonder excessen is zo oud als de landbouw en veeteelt. De bijbel staat vol met verhalen over waar het mis ging en waardoor men dacht dat dit kwam. Als het mis gaat is dit steeds weer een collectieve frustratie. De wereldoorlogen die op en vanuit het Europese continent hebben plaats gevonden zijn de meest recente voorbeelden hiervan. Als de bijbel en koran herschreven zouden worden zouden er zeker verhalen over en uit deze oorlogen in worden opgenomen. Al onderzoekende raak ik er steeds meer van overtuigd dat de renaissance de oorsprong van de oorlogen is geweest. Ook van de Napoleontische. De renaissance als vooruitgangsimpuls in combinatie met de resten van feodale stelsels in Europa is een giftige mix gebleken. Steeds nieuwe vindingen en sprongen in de vooruitgang leverde wisselende vorstenhuizen en hun steden voorsprongen op en machtsposities in de wereld. Eerst de Portugese, toen de Spanjaarden, Hollanders en ten slotte de Engelsen.

Europa moet uit de ellendige wurgreep van Parijs

Geschiedenis kan op meerdere manieren worden uitgelegd. En elke stam legt de geschiedenis uit in haar eigen voordeel. "Het mooie verhaal van de stam". Soms zijn die verhalen van de stam vals voor de rest van de wereld. De Europese geschiedenis is door de Parijzenaars heel erg in hun voordeel gekleurd. En de Parijzenaars zijn er goed in geslaagd de rest van Europa te indoctrineren met hun verhaal. Parijs heeft het schoolsysteem en de wetenschap op continentaal Europa honderden jaren in hun sprookjes doen geloven. En heel veel ellende in Europa veroorzaakt. In deze blog wil ik eens een echte Europese bril opzetten en de Parijse bril afzetten. Want alleen als Europa stopt te geloven in Parijse sprookjes kan Europa haar kracht volledig tot ontwikkeling brengen. Taal is een instrument van communicatie. Communicatie is het instrument van kennis delen en kennis is macht. Kort gezegd taal is macht. Zolang we in Europa niet tot het punt zijn gekomen van een bestuurlijke taal (Engels),

Volgens mij klopt de minimumloon berekening van de rijksoverheid niet

Als ik het minimum uurloon uitreken op basis van het minimum maandloon, dan kom ik voor 21 jaar en ouder uit op € 12,60*. De rijksoverheid komt echter uit op € 9,7. Waarom denk ik dat de berekening van de rijksoverheid niet klopt en asociaal is! Van hoeveel werkuren per jaar gaat de rijksoverheid uit? Minimum maandloon x 12 = minimum jaarloon € 1680 x 12 = € 20160 Minimum jaarloon / minimum uurloon = werkuren per jaar € 20160 / € 9,7 = 2078 (werkuren per jaar) De aanname van 2078 werkuren per jaar is fout en asociaal volgens mij! Als je uit gaat van 2078 werkuren per jaar bruto kom je volgens mij na aftrek van gemiddeld ziekteverzuim  en opleidingsuren en dergelijke uit op 1600 netto uren per jaar. De berekening van de rijksoverheid gaat uit van de manier van rekenen voor ambtenaren die door worden betaald bij vakantie, ziekte en andere niet netto uren. Dan is het rechtvaardig om vaan 2078 uur per jaar uit te gaan. Deze berekening hanteren voor een minimum uurtarief (wat ook voor 0 u